Kwestia słodyczy wzbudza wiele kontrowersji – z jednej strony niby wszyscy wiemy, że cukier rafinowany jest niezdrowy, a z drugiej rodzina zawsze przynosi dzieciom w prezencie lizaki, cukierki, jajka niespodzianki. Wydaje się, że atrakcyjne przekąski to jedynie słodycze, a dziecko wychowywane przez pierwsze lata życia bez słodyczy „coś straci”. Nic bardziej mylnego! :)

kid7Przede wszystkim warto pamiętać, że sposób odżywiania może albo wzmacniać albo osłabiać organizm. Dlatego dobrze jest poświęcić mu uwagę. Staranność z jaką podejdziemy do żywienia dziecka będzie niewątpliwą inwestycją – także finansową – w zdrowie naszego dziecka, gdyż mądre odżywianie minimalizuje występowanie chorób oraz łagodzi ich przebieg. Pierwsze 3 lata życia dziecka są szczególnie newralgiczne, ponieważ dopiero w tym wieku układ pokarmowy dojrzewa. Błędy żywieniowe do tego wieku szybko dadzą o sobie znać w postaci nawracających infekcji górnych dróg oddechowych, reakcji skórnych, częstych odparzeń itp.

Warto wiedzieć, że cukier rafinowany zakwasza organizm, osłabia śledzionę, a co za tym idzie mocno osłabia odporność (infekcje rozwijają się w środowisku kwaśnym). Spożywanie cukru powoduje zużywanie cennych mikroelementów – zwłaszcza wapnia i magnezu. Cukier podrażnia układ nerwowy, dlatego absolutnie nie wolno go podawać dzieciom z nadpobudliwością psychoruchową. Jest poza tym pożywką dla pasożytów oraz grzybic.

Dlaczego jednak dzieci uwielbiają wszystkie produkty, które mają smak słodki?
Dzieje się tak, ponieważ pożywienie o smaku słodkim, czyli węglowodany złożone, wzmacniają organizm oraz wytwarzają energię (są naszym „paliwem”).
Intensywnie rosnący organizm dziecka wysyła sygnał o zapotrzebowaniu na smak słodki, które można idealnie zaspokoić naturalną słodyczą gotowanych zbóż oraz warzyw. Dobrze jest nauczyć się przygotowywania atrakcyjnych, zdrowych „słodyczy” dla naszych pociech na bazie suszonych owoców oraz zbóż. Poniżej przedstawiam kilka propozycji.

Słodkie kulki – to jedynie inspiracja, możecie modyfikować przepis na własne potrzeby.
Namoczyć na noc po pół szklanki rodzynek, moreli, daktyli. Zmiksować. Rano odlać wodę, wsypać zmielony sezam (jeśli dziecko nie ma alergii) lub zmielone migdały/słonecznik, dodać szczyptę cynamonu, kilka kropli soku z cytryny, dobrze wymieszać. Lepić niewielkie kulki, obtaczać w wiórkach kokosowych i układać na talerzu. Wstawić na kilka godzin do lodówki i gotowe.

Pierniczki
Wymieszać ze sobą 300g masła,1 łyżeczkę imbiru,1,5 łyżeczki cynamonu, szczyptę mielonych goździków, 2 szczypty kardamonu, 1-2 łyżki miodu lub syropu klonowego,
1 łyżeczkę sody oczyszczonej, 200 ml wody, 1,5 litra mąki razowej.
Wyrobić ciasto i odłożyć na dobę zawinięte w serwetę. 2 dnia rozwałkować cieniutko i wyciąć kształty (można użyć wyparzonych foremek dziecka). Piec w 200 C przez 5 minut.

Budyń z kaszy jaglanej
1 szklankę ugotowanej kaszy jaglanej zmiksować z 3/4-1 szklanką gorącego soku z ananasów. Dodać 1.5-2 łyżki miodu lub melasy oraz 1/4-1/2 łyżeczki wiórków kokosowych.
Można modyfikować wedle upodobań.

Mufinki marchewkowe
4 jajka ubić z 1 szklaneczką melasy lub 1,5 szklanki cukru trzcinowego. Powoli dolać 1 szklankę oleju (np. rzepakowego tłoczonego na zimno). Oddzielnie wymieszać w misce 2 szklanki mąki razowej (można zmieszać różne rodzaje mąk – żytnią, pszenna, gryczaną, amarantusową), ½ łyżeczki mielonych goździków, ½ łyżeczki cynamonu, 2 łyżeczki sody oczyszczonej. Na końcu dodać 2 szklanki startej marchewki (lub 1 szklankę marchewki a jedną cukinii), 1 szklankę orzechów włoskich lub migdałów (koniecznie posiekanych) oraz pół szklanki pokrojonych ananasów z puszki lub innych owoców pasteryzowanych. Piec w 190 stopniach ok 50 minut aż zbrązowieją.

Zdrowe słodkości
Tagi:    

Komentarz do “Zdrowe słodkości

  • 4 listopada 2011 z 15:54
    Permalink

    będę sukcesywnie wykorzystywać te przepisy

    p.s Joasiu a ten rozdział w książce napisany przez ciebie to taki spory jest co? bo ja bardzo ostrze swój apetyt na tą książkę i to najbardziej przez Ciebie

Komentowanie wyłączone