Wiele z nas wychowało się w rodzinach, gdzie do gotowania używa się głównie soli oraz pieprzu. Te dwie przyprawy mają bardzo intensywny smak, szybko zmieniają mało wyrazistą potrawę w danie wyraziste. I jest to najprostszy sposób. Jednakże nie jest to zdrowe ani uniwersalne, ponieważ coraz więcej schorzeń wymaga odstawienia soli oraz pieprzu. Świat przypraw jest potężny i bogaty. Każda przyprawa ma swój specyficzny smak, aromat oraz szereg działań prozdrowotnych. Najsilniejsze działanie wykazują suszone liście i nasiona. Oprócz dodawania potrawie pięknego, niepowtarzalnego aromatu, usprawniają trawienie, a więc są profilaktyką wielu dolegliwości typu bólów brzucha, kolek, zaparć, gazów, a co za tym idzie profilaktyką wielu chorób.

Przyprawy ponadto przynoszą organizmowi w prezencie witaminy, minerały, przeciwutleniacze, trochę błonnika.

Ja zwykle w przepisach podaję duże ilości przypraw, ponieważ pragnę nauczyć Was jak smaczne, bogate i różnorodne mogą stać się posiłki, jak bardzo możemy usprawnić w ten sposób procesy trawienia, wspierać metabolizm, używać mniej soli oraz pieprzu. Sól powinna występować w kuchni sporadycznie, w małych ilościach. Przeciętny człowiek w Polsce zjada zbyt wiele soli, jest ona niemal w każdym produkcie przetworzonym (chleb, sosy, makarony, sery, wędliny, konserwy itd.). Stąd między innymi plaga nadciśnienia u coraz młodszych osób.

Warto zatem pamiętać o tym, że dodawanie ziół, przypraw powoduje dodanie naturalnych substancji leczniczych.

1. Zioła takie jak koperek, majeranek, tymianek, bazylia, imbir, cynamon, rozmaryn, pietruszka działają rozkurczowo. Czyli powinny być one częścią dań osób przeżywających stresy, napięcia. Uspakajająco działa tymianek, rozmaryn oraz liście lubczyku.

2. W czasie infekcji warto pamiętać o przyprawach działających przeciwzapalnie, czyli majeranek, bazylia, kurkuma, listki lubczyku, rozmaryn. Oczywiście warto wtedy spożywać również czosnek. Przy uciążliwym kaszlu pomoże tymianek, majeranek, cebula, bazylia, które działają lekko wykrztuśnie.

3. Na poprawę apetytu korzystnie wpływa imbir, cynamon, rozmaryn, bazylia. Imbir poleca się osobom z chorobą lokomocyjną, a wywary ze świeżego korzenia piją kobiety w pierwszym trymestrze ciąży, kiedy mdłości są szczególnie częste oraz intensywne.

4. Właściwie wszystkie przyprawy usprawniają trawienie, wspomagają perystaltykę jelit oraz przyswajanie składników odżywczych. Szczególnie warto tu wymienić natkę pietruszki, koperek, tymianek, bazylię, estragon, oregano, listek laurowy, ziele angielskie, kminek, gałkę muszkatołową, liście lubczyku, cynamon, imbir, rozmaryn, kurkuma.

5. Zawartość witamin jest szczególnie wysoka w:

– natce pietruszki – witamina C (można parzyć wywar z natki do picia, poleca się go przy przeziębieniach oraz zapaleniu pęcherza i nerek)

– koperku – witaminy A, E, D, K, C, B

– cebuli (mimo iż jest warzywem, używa się jej jako przyprawy np. w postaci suszonej) – witaminy B, E, A, K, PP oraz C

– czosnku (podobnie do cebuli jest używany jako przyprawa do gotowania dań) – witamina C, inulina (substancja, która ma wpływ na powstawanie niektórych witamin)

Przyprawy wspaniale sprawdzają się również poza kuchnią. Szczególnie lubiana przez całą moją rodzinę jest kurkuma. Wywar z kurkumy wspomaga gojenie ran. Po operacjach oraz po porodzie zaleca się picie naparów z kurkumy (na szklankę wrzątku wsypuje się 1/3-1/2 łyżeczki kurkumy, popija się gorące małymi łyczkami). Kurkuma ma szerokie działanie przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze. Dlatego też w przypadku zapalenia gardła warto jest płukać je wielokrotnie w ciągu dnia wywarem z kurkumy (na szklankę wrzątku wrzucamy pół łyżeczki kurkumy, a kiedy przestygnie, płuczemy). Warto jest dodać do tego wywaru pół łyżeczki soli lub sody oczyszczonej. Tym samym wywarem płucze się również nos (w dłonie nabieramy wywar, wciągamy jedną dziurką, wysmarkujemy drugą) – nieprzyjemne to bardzo, ale ogromnie skuteczne. Kurkuma od lat używana jest jako barwnik – ma przepiękny, nasycony żółty kolor. Rodziców zachęcam do robienia dzieciom masy solnej lub ciastoliny z dodatkiem kurkumy. Żaden barwnik spożywczy się jej nie równa!

Więcej ciekawostek o przyprawach opisałam tutaj.

Przyprawy – czy są konieczne?
Tagi: